Att göra spetslampa!

2011-07-06
Så, nu fick jag äntligen gjort min spetsiga taklampa som jag planerat massor. Hittade en billig badboll på Coop som jag köpte och lite billigt tapetklister sen var det bara att kleta på.
Ni förstår säkert själva hur man gör men det som man skall tänka på är att ha en skål eller något liknande att kunna lägga bollen i när ni smetar på dom klisterdränkta dukarna/tyger/whatever för jag fick sjuk mjölksyra i armen tillslut haha. Det blev bara jobbigt att hålla i den, vilket vem som helst kan lista ut i förväg men jag var så ivrig att sätta i gång så jag hann inte förbereda mig så väl. Sen är det smart att ha ganska många dukar att kunna pussla med för jag märkte att jag kanske hade behövt åtminstone ett par till att välja på, då ett par tre stycken av de jag köpt och räknat med att använda var alldeles för tjocka och blev därmed för tunga för att kunna sitta kvar på bollen. Nåväl, jag tänkte att jag sammanfattar lite tips :

 

Mina tips:

  • Försök att använda dig av ganska tunna dukar, inte för tunna men hellre lite för tunna än för tjocka, då de bara blir för tunga och glider av annars.
  • Ha många dukar att välja på, så du kan pussla och välja och inte sitta med en halvfärdig lampa för att dukarna tog slut.
  • Förbered (innan du börjar) ett ställe där du kan förvara lampan under tiden den skall torka. Min lampa torkade på ca 2 dygn, då jag hade rätt mycket klister på ett par ställen, och jag plockade ner en taklampa i hallen och hängde upp min boll där i en hårsnodd under tiden.
  • Använd dig av tidningspapper eller nåt annat när du kletar med klistret för det tenderar att hamna lite var stans..
  • Jag "doppade" mina dukar i tapetklister, kramade ut, doppade igen och försökte se till att klistret hade sugits upp utav duken innan jag placerade den på bollen, man kan säkert pensla på efter också men detta sätt fungerade i alla fall bra!
  • Överlappa gärna dukarna kontinuerligt, på nyckelställen och med jämna mellanrun, alltså där det är viktigt att lampan sen får stabilitet och håller ihop. Det blir väldigt effektfullt med små glipor och hål också men då är det viktigt att dukarna är överlappade omkring så att lampans form håller sig när den hängs upp och inte blir avlång till exempel.
  • Planera innan hur du skall fästa själva lampanordningen när din lampa är klar. Jag hade turen att ha hittat en duk med ett lagom stort virkat hål i mitten som jag sedan fäste den i. Den passade perfekt!
  • Good Frikkin Luck!

 


5 Comments

2011-07-07 @ 19:50:22

underbar!

2011-07-08 @ 12:50:06

Så tjusig lampa! Likaså köket!

/Kristina

2011-07-10 @ 01:35:02

tack!! gulliga ni är!

2012-02-18 @ 16:08:38

jag har precis tagit mig an detta projekt, för resultatet är verkligen urläckert! :) jag har dock en fråga, du använde dig av en badboll om jag minns rätt, och det är precis det jag också gjort. Var det några svårigheter att få ur badbollen efteråt?

2012-02-20 @ 19:19:12

SV Josefine:

Jag försökte svara på din kommentar på din blogg men lyckades inte då möjligheten inte fanns? Kanske blev nåt fel, men hoppas iallafall du ser kommentaren här!



Ja, jag använde mig utav en badboll! Det jag märkte var att det är väldigt viktigt att lägga dukarna omlott överallt och med så lite hål som möjligt, eller åtminstone så jämna och konsekventa hål som möjligt. Dessutom lämnade jag ett litet hål där jag valde att ha min "ingång" för lampa och sladd. Det var lite krångligt att ta ur badbollen efteråt, men med lite pyssel och trixande gick det tillslut.. tur att limmet höll bra! :)

Lycka till med din lampa, och länka gärna när du är färdig så man kan få kika på resultatet!



Mvh Sandra


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback