Godaste vörtbrödet!

2011-11-18

Ja, i år har jag åkt på julsjukan, och att baka vörtbröd har fått stilla min abstinens lite! Inte gjorde det väl nåt att det dessutom smakade helt gudomligt.

Synd att jag är helt ensam hemma i helgen, med en HEL limpa kvar att...ta hand om. !

Jag gjorde efter detta recept, men med några modifieringar. Det funkar så bra med detta brödet att ta lite utav det man gillar och vad man har hemma. Receptet är för en limpa, men jag passade på att göra två på en gång. Funkade utmärkt! 
Det är en filmjölkslimpa med bikarbonat i, så den behöver inte jäsa! Väääldigt bra om man som jag ibland saknar tålamod.

2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
4 dl vetemjöl  (Jag tog 2dl mörkt lantbrödsmjöl med surdeg & 2dl havremjöl)
4 msk vört  (Jag tog 2 msk pepparkakskryddor, 2 msk brödkryddor och lite extra pomerans)
1 dl russin  (Det struntade jag i)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl lättöl  (jag bytte ut lite utav ölen till glögg)
2 dl mild yoghurt  (jag blandade filmjölk och lite grekisk youghurt)
3/4 dl mörk sirap
1/2 dl rårörda lingon
Gör så här

Sätt ugnen på 200°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i öl, yoghurt, sirap och lingon.
Klicka ner den lösa degen i en smord avlång bakform som rymmer ca 1 1/2 liter per bröd.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

 

 

Ät med mycket smör å prästost! Riktigt gott!


2 Comments

2011-11-18 @ 17:04:34

vilken fin blogg du har! kram :)

2011-12-20 @ 09:09:12

Fy faaaaan vad gott! Måste jag göra när jag kommer hem! Älskar ju att baka bröd :) Puss


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback